logo scouting die wiltgraeff 90 jaar
In mijn jeugd was ik zo’n 17 jaar lang lid van Scouting Die Wiltgraeff in Wageningen. Ik begon als welp en ben uiteindelijk gestopt als leiding. Het waren fantastische jaren waarin avontuur, natuur en creativiteit centraal stonden. Ik heb er ontzettend veel geleerd en vooral heel veel plezier beleefd.
Toen ik leiding werd, hielp ik niet alleen mee met de begeleiding van de groep, maar droeg ik ook bij aan de promotie van de vereniging. Zo maakte ik logo’s en ontwerpen voor kampshirts en ander drukwerk dat bij activiteiten en opkomsten gebruikt werd.
In 2005 kreeg ik de bijzondere vraag om voor het 90-jarig jubileum, in 2006, van de vereniging een nieuw logo te ontwerpen. Ik wilde daarin zowel de verbinding met Scouting als met Wageningen zichtbaar maken. Het resultaat werd een combinatie van de Franse Lelie, hét internationale scouting-symbool, en het Wageningse wiel uit het stadswapen. Dit jubileumlogo werd jarenlang gebruikt, totdat er in 2020 opnieuw een nieuw logo werd ontworpen.
Voor het lustrumjaar in 2006 ontwierp ik een speciale variant met de cijfers 9 en 0, als verwijzing naar het 90-jarig bestaan. Dat logo moest natuurlijk op een bijzondere manier worden gepresenteerd. Daarom bedacht ik een co-creatie activiteit: het lustrumlogo werd opgedeeld in 64 stukken die door de jongste leden werden ingekleurd. Al die stukken samen vormden een groot mozaïek, dat tijdens de onthulling het complete logo zichtbaar maakte. Een prachtig moment dat liet zien hoe creativiteit en samenwerking samenkomen binnen scouting.
Zie de foto’s hieronder voor een indruk van dit bijzondere project.





